ZENUWPIJN

Zenuwpijn in je arm of been of zenuwpijn in een ander deel van je lichaam kent verschillende oorzaken. De meest bekende zenuwpijn is een hernia in je rug of nek. Hierbij wordt de zenuwwortel afgekneld door een uitstulping van een tussenwervel schijf. Alle zenuwbeknellingen die binnen de wervelkolom gebeuren noemen ze centrale zenuwbeknellingen. Alles wat buiten de wervelkolom bekneld raakt, noemen ze perifere zenuwbeknellingen. Mocht je meer gedetailleerde informatie willen lezen over het centrale zenuwstelsel en de verschillende individuele zenuwen, kijk dan eens op de website van Healthline

PERIFERE ZENUWBEKLEMMING

Wat veel mensen niet weten is dat zenuwpijn ook veroorzaakt kan worden door spieren die zenuwen afknellen. Zenuwen lopen namelijk door en langs spieren en pezen. In de ideale wereld glijden ze soepel langs elkaar. Echter door overbelasting, littekenweefsel of stijfheid kan de zenuw afgekneld worden door de omringende weefsels. Vaak zijn hernia klachten eigenlijk een perifere zenuwbeknelling.

SYMPTOMEN zenuwpijn

WAT KUN JE MERKEN bij zenuwklachten?

• Een tintelend gevoel

• Een brandend gevoel
  • Schietende elektriciteit gevoel

• Doffe pijn / doof gevoel
  • Spierzwakte

• Circulatie problemen

Helaas worden deze klachten vaak verkeerd gediagnosticeerd en behandeld. Als er sprake is van zenuwpijn door een zenuwbeknelling helpt training of harde massage vaak niet, omdat dit de spanning in het omringende weefsel juist verhoogt en de druk op de zenuw daardoor toeneemt. Ook het rekken van een zenuw die nog beklemd zit door omringend weefsel kan de klachten verergeren. Eerst zal de beklemming opgelost moeten worden.

VOORBEELDEN van zenuwklachten

• Piriformis syndroom in de bil
  • Ischias in het been
  • Thoracic outlet syndroom in de nek schouder regio
  • Carpaal tunnel syndroom in de hand en pols
  • Mortons neuroom / neuralgie tussen de tenen
  • Nervus Ulnaris Syndroom / elleboogzenuw
  • Peroneus neuropathie (kuitzenuwletsel)

ONZE BEHANDELING bij zenuwpijn

Een perifere zenuwbeknelling constateren, opsporen en effectief behandelen is niet voor iedereen weg gelegd. De oorzaak van de zenuwpijn ligt vaak niet op dezelfde plek als waar je de zenuwpijn voelt. Door jarenlange studies op dit gebied en de ervaring opgedaan in de prakijk kunnen wij met o.a. Active Release Techniques de precieze plek van de beknelling vinden en oplossen. De behandeling is geheel handmatig (geen machines) en omdat onze techniek zo effectief is zijn er vaak maar een paar sessies nodig om een zenuwbeknelling op te lossen.

Nekpijn en schouderpijn

Nek / Schouder